سطوح برون سپاری

سطوح برون سپاری

ﺳــﻄﻮح ﺑــﺮونﺳــﭙﺎری در ﻣﻨﻈﺮﻫــﺎی ﻣﺘﻔــﺎوﺗﻲ ﻗﺎﺑــﻞ ﺗﻘــﺴﻴﻢ اﺳــﺖ . در ﻳــﻚ ﺗﻘــﺴﻴﻢﺑﻨــﺪی، ﺑﺮون ﺳﭙﺎری را ﻣﻲ ﺗﻮان در دو ﺣﻮزه ی «ﻣﺤﺼﻮﻻت» (ﺳـﺎﺧﺖ و ﺗﻮﻟﻴـﺪ ) و «ﺧـﺪﻣﺎت» (اﻣـﻮر ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ) ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺮد. در ﺣﻮزه ﺳﺎﺧﺖ و ﺗﻮﻟﻴﺪ، اﻣﻮر ﺗـﺪوﻳﻦ ﻓﻨـﺎوری، ﺳـﺎﺧﺖ ﻗﻄﻌـﺎت،  اﺟﺰا و زﻳﺮﻣ ﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﺑﻪ ﻳﻚ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪه واﮔﺬار ﺷﻮﻧﺪ. ﺑـﺮون ﺳـﭙﺎری ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ در اﻣﻮری ﻣﺎﻧﻨﺪ، ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﻲ و اﻣﻨﻴـﺖ، ﺳـﺮاﻳﺪاری، ﺧـﺪﻣﺎت ﻏﺬا و ...؛ ﺧﺪﻣﺎت و ﺳﺮوﻳﺲ ﻫـﺎی اﻃﻼﻋـﺎﺗﻲ؛ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ رﻳـﺰی و ﻛﻨﺘـﺮل ﭘـﺮوژه؛ اﻣـﻮر ﺣﻘـﻮق ﻛﺎرﻛﻨــﺎن (ﻟﻴــﺴﺖ ﺣﻘــﻮق )؛ ﺧــﺪﻣﺎترﻓــﺎﻫﻲ (ﺗﺎﺳﻴــﺴﺎت و...)؛ اﻣــﻮر ﻧﻴــﺮوی ﻛــﺎر ﻣﻮﻗــﺖ؛ اﻧﺒﺎرداری و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﻮﺟﻮدی؛ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺴﺎﻓﺮﺗﻲ ، ﺧﺪﻣﺎت رﺿﺎﻳﺖ ﻣﺸﺘﺮی اﻧﺠﺎم ﺷﻮد. اﻣـﺎ از ﻣﻨﻈﺮی دﻳﮕﺮ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑـﺮون ﺳـﭙﺎری را ﺑـﻪ ﺳـﻄﻮح ﻓـﺮدی (ﺟﺎﺑـ ﻪﺟـﺎﻳﻲ و اﻧﺘﻘـﺎل ﻣﻮﻗﻌﻴـﺖ ﻣﺸﺨﺺ)، وﻇﻴﻔﻪ ای(ﻣﺎﻧﻨﺪ واﮔﺬاری وﻇﺎﻳﻒ ﺑﺨﺶ ﺟﻮﺷﻜﺎری ﻳـﺎ ﺣـﺴﺎﺑﺪاری ) و ﻓﺮاﻳﻨـﺪی (ﻣﺎﻧﻨﺪ واﮔﺬاری ﻛﻞ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻳﻚ ﻗﻄﻌﻪ ) ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮد. ﻫـﻢ ﭼﻨـﻴﻦ در ﺗﻘـﺴﻴﻢ ﺑﻨـﺪی دﻳﮕـﺮ ﺑــﺮونﺳــﭙﺎری را ﻣــﻲﺗــﻮان ﺑــﻪ دو ﺳــﻄﺢ ﻋﻤﻠﻴــﺎﺗﻲ و راﻫﺒــﺮدی ﺗﻘــﺴﻴﻢ ﻛــﺮد. ﺑــﻪﻃــﻮر ﻛﻠــﻲ،ﺑﺮون ﺳﭙﺎری زﻣﺎﻧﻲ راﻫﺒﺮدی ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ راﻫﺒﺮد ﻫـﺎی ﺑﻠﻨﺪﻣـﺪت ﺳـﺎزﻣﺎن ﻫـﻢ ﺳـﻮ ﺑﻮده و ﺑﺮ آن اﺳﺎس ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﻮد (ﻳﺎ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺑﺮون ﺳﭙﺎری ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺳﺎل ﺳـﺎزﻣﺎن را ﻣﺘـﺄﺛﺮ ﻛـﺮده و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﺮونﺳﭙﺎری، ﭼﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﭼﻪ ﻣﻨﻔﻲ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻬﻢ ﺗﻠﻘﻲ ﺷﻮد) (چشم براه و مرتضوی، 1386، ص39).

/ 0 نظر / 26 بازدید